Den nye Audi A5 PHEV med en elektrisk rækkevidde på 67 miles for £49k
Audi lancerer en plug-in hybridvariant af Audi A5 i juni, som er en af de ti nye PHEV-modeller, som det tyske mærke vil lancere på tværs af deres modelrække inden 2025.
A5-modellen blev introduceret sidste november med benzin- og dieselmotorer, som erstatning for A4 i Audis ændrede navngivningsstrategi, hvor lige numre tildeles elbiler og ulige numre til fossildrevne biler.
Specifikationer for PHEV-modellen:
Den plug-in hybridteknologi i Audi A5 benytter en 2.0-liters variant af Volkswagens EA888 turbobenzinmotor, som kombineres med en 140 hk elmotor integreret i den syvtrins automatgearkasse, hvilket resulterer i en samlet ydelse på 295 hk. Modellen sælges eksklusivt i Storbritannien med firhjulstræk (Quattro).
En ny 20,7 kWh (anvendelig) batteri giver en ren elektrisk rækkevidde på 67 miles. Batteriet kan oplades med en maksimal strømstyrke på 11 kW. Der er også regenerativ opladning mulig, hvor niveauer kan vælges via paddleshifts bag rattet.
A5 PHEV-modellen fås både som femdørs sedan og som Avant-variant.
Priser og tilgængelighed:
Priserne starter ved £48,950 for sedanutgaven i Technik-udstyr og når op på £60,520 for Avant-udgaven i Edition 1-udstyr. Leveringer forventes at starte midt i juni.
Alternativer:
Udover A5 vil A3, A6, Q5 og næste generation af Q3 også modtage PHEV-systemet i løbet af året. Nye Q7 og den større Q9 (som den for øjeblikket hedder) vil også få PHEV-teknologi, når de lanceres i de kommende år.
Audis investering i hybridteknologi:
Denne satsning fra Audi kommer som led i en plan om at forlænge levetiden af deres fossile brændstofbiler ud over 2032, da hastigheden af elbiladoption varierer på verdensplan.
Chef for Audi, Gernot Döllner, udtalte til Autocar for nylig, at overgangen til elbiler “vil tage længere tid, end vi oprindeligt havde planlagt”, og tilføjede: “Vi vil se på levetiden for forbrændingsmotorer i alle globale regioner. 2032 var datoen, vi havde kommunikeret, men vi er nødt til at revurdere disse datoer og tidsfrister.
Audi har derfor foretaget en markant investering i hybridteknologi i et forsøg på at forlænge anvendelsen af forbrændingsmotorer så længe som muligt.
“På balancen vil en forlængelse af forbrændingsmotorers levetid have en positiv indvirkning på vores forretningsmodel,” konkluderede Döllner.