Godkendelse af Lower Thames Crossing for at afhjælpe pres på Dartford
Regeringen har godkendt opførelsen af Lower Thames Crossing, en ny vej mellem Kent og Essex, der er beregnet til at lette presset på Dartford Crossing.
Den nye vej bliver cirka 14,5 miles lang og vil bestå af tre spor med en hastighedsbegrænsning på 70 mph, den vil forbinde A2/M2-krydset med M25-motorvejen.
De nye tunneler under floden Thames
Lower Thames Crossing vil anvende et par tunneler bygget under floden Thames og med en længde på 2,6 miles, hvilket gør dem til de længste af deres art i Storbritannien.
Ifølge National Highways, agenturet der er ansvarlig for at bygge og vedligeholde Storbritanniens strategisk vigtige veje, kunne Lower Thames Crossing fjerne omkring 13 millioner biler fra Dartford Crossing årligt.
Dette ville forbedre rejsetiderne med 30% ved Dartford og 46% mellem Tilbury (Essex) og Medway (Kent), hævder man.
National Highways tilføjede, at det nye kryds er nødvendigt, fordi det ved Dartford, der åbnede for 60 år siden, “ikke kan følge med den uhørte efterspørgsel”.
”Designet til at håndtere 135.000 køretøjer om dagen, har det nu i gennemsnit 150.000 om dagen og kræver et dedikeret team til at styre det døgnet rundt,” sagde National Highways.
Man forventer, at brugen vil stige til et gennemsnit på 180.000 køretøjer om dagen – det nuværende maksimum – inden for 17 år.
Det blev sagt, at efterspørgslen betyder, at Dartford Crossing er “en af landets mest upålidelige veje”, hvor 19 ud af 20 nordgående rejser er forsinket under aftenspidsen.
Sådan en trafikbelastning koster Storbritannien £200 millioner om året i tabt tid, ifølge National Highways.
Planlægningen af Lower Thames Crossing begyndte i 2009, og det har hidtil kostet omkring £1,2 milliarder i offentlige udgifter.
Byggeriet af vejen forventes at begynde næste år.
Kilde: www.engadget.com