Carproducenter forbereder sig på enorme økonomiske konsekvenser af Trumps toldsatser
Alle biler og lette erhvervskøretøjer, der importeres til USA, vil blive ramt af en 25% told efter den 2. april.
EU’s bilproducenter forbereder sig på, hvad der for mange vil være det største økonomiske chok siden Covid-19, når de nyudnævnte 25% told på biler importeret til USA træder i kraft den 2. april.
Tolden påvirker storproducenter
Tolden gælder for alle biler og lette erhvervskøretøjer, der importeres til USA, og som ikke er omfattet af den mexicansk-amerikanske-canadiske biltaftale, hvilket betyder en markant øget omkostning ved at drive forretning i USA.
Firmaer som Aston Martin, Audi, Bentley, BMW og Jaguar Land Rover (JLR) regnede med sunde salgstal i USA for at opveje det faldende efterspørgsel i Kina og et svagere europæisk marked.
Den amerikanske marked er Storbritanniens næststørste eksportmarked for biler efter EU, hvor der blev eksporteret 101.100 biler i 2024 ifølge data fra Society of Motor Manufacturers and Traders. Lobbyorganisationen kaldte toldstigningen “skuffende”.
JLR og luksusbilmærker påvirkes
JLR var klart den største britiske bilproducent, der eksporterede til USA, med en stigning på 29% i salget til 116.294 biler sidste år, hvoraf omkring to tredjedele blev produceret i Storbritannien.
Ultra-luksusmærker som Aston Martin, Bentley, McLaren og Rolls-Royce stod for cirka 9000 importerede biler sidste år.
JLR valgte ikke at kommentere på toldsatserne ud over at sige, at de afventede yderligere information. Aktieværdien af JLR ejer Tata Motors faldt med 5,6% efter nyheden.
Tariffer og konsekvenser
Tolden på 25% oveni de 2,5% afgift, som bilproducenter betaler ved import til USA, vil blive pålagt den ‘landede’ pris på bilen minus forhandlermarginalen. Ifølge banken Bernstein vil tolden i praksis tilføje 15% til bilens anbefalede detailpris.
Bilproducenterne skal vælge, om de vil sende regningen videre til kunderne eller absorbere den og tage tabet på marginerne. Med tanke på størrelsen af tolden i forhold til de 10%, som de fleste analytikere havde forventet tidligere på året, vil de fleste ikke have andet valg end at hæve priserne.
Amerikansk produktion og øget import
Nogle bilfirmaer har allerede sagt, at de vil øge deres produktion i USA. Hyundai annoncerede, at de vil investere 21 mia. dollars (ca. 130 mia. kr.) for at øge deres køretøjsproduktion i landet og udvikle ny teknologi, herunder autonom køreevne. Audi har sagt, at de er i diskussion om, hvilke modeller der kan lokaliseres i USA.
Dog er det usandsynligt, at JLR vil begynde produktion i USA for at mindske toldsatserne ifølge Ian Henry fra AutoAnalysis. “Det kan ikke bare gøres fra den ene dag til den anden. De har ikke forsyningskæden på plads, og en CKD (helt nedmonteret kit) fabrik vil alligevel stå over for toldsatser på komponenter,” sagde han.
Usikkerhed omkring tariffens varighed
Bilproducenter står også over for problemet med ikke at vide, hvor længe toldsatserne vil være på plads, på grund af en kaotisk beslutningsproces i Det Hvide Hus.
“De kan være et forhandlingsvåben og derfor meget kortvarige, eller de kan være det ikke,” sagde Henry. “Bilproducenter kan håndtere midlertidige forstyrrelser, men hvis de varer i fire år, er det et meget mere alvorligt problem.”
Importerede komponenter øger omkostninger
Trump hævdede, at af de otte millioner biler, der blev produceret i USA sidste år, udgjorde indholdet af amerikansk oprindelse kun halvdelen. “Derfor kan kun 25% af bilindholdet kategoriseres som ‘Made in America’,” stod der i en faktaside fra Det Hvide Hus til støtte for toldsatserne.
Den lokale andel af BMW’s SUV’er produceret i Spartanburg, South Carolina, ligger under 30%, ifølge dokumentation set af Henry. BMW importerer motorer fra Europa til montering i biler produceret på faciliteten i USA, hvilket i teorien nu vil blive pålagt told fra 2. april.
Reaktion fra EU og forudsigede konsekvenser
Potentiale for gengældstold fra EU kunne forstærke virkningen på bilproducenter som BMW, Mercedes-Benz og Volvo, der eksporterer fra USA til Europa.
“Vi vil nu vurdere denne meddelelse sammen med andre foranstaltninger, som USA agter at iværksætte i de kommende dage,” sagde formanden for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, i en erklæring. “Told er skatter, dårlige for virksomheder, værre for forbrugerne både i USA og i Den Europæiske Union.”
Bernstein sagde i en meddelelse: “Dette vil påvirke SUV’erne, som BMW og Mercedes producerer i USA til de globale markeder, såsom BMW X5 og X7 samt Mercedes GLE og GLS.”
Det britiske har mindre plads til at gengælde og vil i stedet forsøge at forhandle en undtagelse, har finansministeren antydet.
“Vi er i øjeblikket ikke i en situation, hvor vi ønsker at eskalere disse handelskrige,” fortalte Rachel Reeves til Sky News. “Handelskrige er ikke godt for nogen.”
Forudsigede finansielle konsekvenser
Hvis toldsatserne forlænges til slutningen af året, vil det have størst negativ indvirkning på Stellantis, der vil reducere deres fortjenstmargen med 5,1 procentpoint ifølge Bernstein’s analyse.
BMW forventes at falde med 2,0 procentpoint, Mercedes med 2,2 procentpoint og Volkswagen-koncernen med 1,5 procentpoint.
Alle finansielle forudsigelser er rent gætværk, da Trump til enhver tid kan trække sig tilbage. Som en brancheobservatør sagde: “Det er grundlæggende bare kaos.”
Kilde: www.theguardian.com