Zagato og Touring: Fremtiden for Coachbuilding

Zagato og Touring: Fremtiden for Coachbuilding

Italiens berømte karrosseribyggere ser lyst på fremtiden trods ny teknologi og ændrende præferencer i bilindustrien.

Andrea Zagato om Coachbuilding’s Fremtid

“Det kunne være genoplivningen af coachbuilding.” Siger Andrea Zagato, administrerende direktør for virksomheden med samme navn, grundlagt i 1919 af hans bedstefar, og han er overbevist.

Andrea er sikker på, at hans virksomhed er klar til ikke kun at overleve den nye æra inden for bilindustrien, men også trives i den: “Kunsten at bygge karrosseri er 500 år gammel, mens bilbranchen er omkring 150 år gammel. Vi har allerede overlevet alle mulige teknologiske skift. Jeg kom til virksomheden midt i krisen i starten af 90’erne, hvor andre karrosseribyggere gik tabt. Vi overlevede alt dette. Så hvorfor ikke en ændring af teknologien?”

Coachbuilding står stadig stærkt, da der er behov for individuelle design og veludførte karrosserier, uanset om grundlaget er fuldt digitaliseret eller analogt.

Coachbuilding og Teknologi

Zagato påpeger, at firmaet vil omfavne ny teknologi snarere end frygte den. Han nævner blandt andet kunstig intelligens og 3D-prægning som fordelagtige for deres småskalaprojekter.

Ifølge Zagato er der en voksende efterspørgsel efter eksklusivitet i bilindustrien, samtidig med at komponenterne standardiseres, selv i biler med forbrændingsmotorer.

AGTZ Twin Tail og Touring Superleggera Veloce12

Et eksempel på dette er AGTZ Twin Tail, som er et samarbejde mellem Zagato og La Squadra, en polsk forhandler af samlervogne. Denne bil klæder dagens Alpine A110 i en dramatisk karrosseri, der hylder A220 langdistanceraceren fra 60’erne.

På samme måde har Carrozzeria Touring Superleggera succes med deres Veloce12, som forvandler en ældre Ferrari 550 Maranello ved at forny motoren, chassiset og bremsekomponenterne under et omfortolket karrosseri.

Fremtiden for Coachbuilding

Andrea Zagato og Markus Tellenbach fra Carrozzeria Touring Superleggera mener begge, at coachbuilding har en lys fremtid trods teknologiske ændringer og skiftende markedstendenser.

Automobili Pininfarina og Battista Targamerica

Selvom Automobili Pininfarina er et skridt væk fra den traditionelle coachbuilding-kultur, søger de stadig at imødekomme kravene fra kræsne købere, som det ses med Battista Targamerica.

Der synes at være en genoplivning af interessen for one-offs og få-offs, selvom det ikke er den største profitkilde. Paolo Dellachà, administrerende direktør for Automobili Pininfarina, nævner vigtigheden af eksklusivitet over teknologi for visse kunder.

Kilde: www.engadget.com


Share.
Leave A Reply

Exit mobile version