Er drømmen om brintbiler ved at dø ud?
Starten på året har været barsk, med lukning af tankstationer og kollaps af kommercielle køretøjsvirksomheder.
Udfordringer for hydrogen som brændstof
Dette år er startet meget skidt for udsigterne til at bruge brint som et potentiale brændstof til biler.
I Tyskland annoncerede hydrogen selskabet H2 Mobility i starten af marts, at de lukkede 22 brinttankstationer, primært fokuseret på biler, med henvisning til en strategisk omstilling mod godskøretøjer.
I Californien ser det ud til, at Shell vil lukke 10 ud af 11 brinttankstationer, efter først at have annonceret, at de ville åbne 48.
Denne udvikling vil forværre situationen for amerikanske ejere af Toyota Mirai, som har set tankstationer lukke på tværs af landet og høje priser for brændstoffet på de stadig åbne stationer.
Udfordringer for USA og Kina
I Californien sagsøgte ejere af
Toyota
sidste år selskabet på grund af vanskelighederne ved at skaffe den nødvendige brint til at drive deres brændselscellebiler.
I andre dele af verden mødte Renault’s og Plug Power’s fælles satsning på brintvarevogne, Hyvia, likvidation i februar på grund af den alt for langsomme udvikling af brintmobilitetsøkosystemer i Europa og de meget store udviklingsomkostninger, der kræves for H2-innovation.
Tidligere på året trak den kontroversielle brintlastbil-udvikler Nikola sig også fra scenen, da selskabet begærede konkurs i USA efter at være løbet tør for likvide midler.
I Kina kollapsede salget af brintbrændselscellebiler. Fortalere for teknologien som et alternativ til batteridrevne biler har længe sat deres håb til kinesisk udvikling, men sidste år blev der kun solgt 25 brintbrændselscellebiler i landet, ned fra 469 året før, ifølge data fra Jato Dynamics.
Situationen i Europa
I Europa solgte Toyota sidste år 717 enheder af den €73.000 dyre Toyota Mirai – den eneste levedygtige brintbil fra en mainstream producent, som er tilgængelig for køb. Men nærmere undersøgelse viste, at ud af dette totale antal blev 528 solgt i Frankrig, hvilket næsten direkte svarer til de 500, som Toyota sagde, de ville gøre tilgængelige som shuttles til Paris OL. Ingen blev solgt i Storbritannien.
Fremtiden for hydrogen
Mange havde håbet, at brintbrændselscellebiler ville løse behovet for at reducere emissioner, samtidig med at de bevarede rækkevidden og påfyldningshastigheden af benzin- og dieselbiler.
Men de høje omkostninger, lave effektudbytter og en påfyldningsinfrastruktur, der har været nedslidt på bedste vis, har givet batteridrevne køretøjer en næsten uovervindelig fordel.
Brands fortsætter med at investere i hydrogen
Til trods for udfordringerne fortsætter visse OEM’er, især i Fjernøsten, med at arbejde på at udvide brugen af brændselscelleteknologi, herunder Hyundai, Honda og Toyota.
Toyota har også et partnerskab med
BMW
, som har sagt, at de vil lancere deres første
brintdrevne brændselscellebil i 2028
. BMW’s administrerende direktør, Oliver Zipse, sagde i oktober, at brint vil “spille en stadig vigtigere rolle i afkarboniseringen”.
Stellantis har også sagt, at de vil fortsætte med at tilbyde brintvarevogne til salg, herunder
Vauxhall
Movano Hydrogen i Storbritannien.
Udsigterne for brintkøretøjer
Mens batterikraft er blevet mere dominerende på markedet, er brintkøretøjer fuldstændigt afhængige af et dedikeret netværk af tankstationer, som ejerne skal overbevises om vil forblive åbne. Men uden en strøm af biler eller lette varevogne på markedet er investorer ikke villige til at satse deres penge på et usikkert projekt.
I Storbritannien er der i øjeblikket kun fire brinttankstationer for lette køretøjer, ifølge UK H2 Mobility.
Udviklingen af brintfly er også gået i stå, og Airbus har nu skubbet den forventede levedygtighedsdato for brintfly til “efter 2035”, sagde CEO Guillaume Faury under selskabets regnskabsmøde i 2024. “At opskalere brintøkosystemet er udfordrende og skrider desværre langsommere frem, end vi tidligere havde forventet,” sagde han.
Afsluttende tanker
Hydrogen har haft mindst lige så lang tid til udvikling som elektricitet, men vanskelighederne har vist sig at være for store at overkomme. Som et brændstof til fremtidens masseproducerede biler virker brint som om, det er ved at være dødt og begravet.
Kilde: www.wikipedia.org