Peugeot har bekræftet, at de vil lancere en GTi-variant af e-208-modellen, med den nye chef Alain Favey i front, som har planer om at genoplive performance linjen for at “fremme køreoplevelsen” i deres biler.

Dette vil være den første GTi-model siden den forrige generation af Peugeot 308 gik ud af salg i 2021 og Peugeots første sporty elbil.

Alain Favey udtalte til medierne i dag: “Jeg kan bekræfte, at vi vil genindføre GTi på e-208 så hurtigt som muligt. Vi har truffet beslutningen om at genindføre Peugeot GTi.”

Han tilføjede, at det er et “signal” om “hvad det betyder at genoprette forbindelse til vores fortid, vores historie” og at det vil forbinde den franske brands vej biler til deres engagement i motorsport (i World Endurance Championship).

GTi’s Tilbagevenden

Der har været spekulationer om, hvorvidt GTi-mærket ville vende tilbage til Peugeot, men med Faveys bekræftelse forventes det, at den nye e-208 GTi vil trække på samme kraftenhed som den nye Abarth 600e, som er baseret på samme e-CMP-platform som e-208.

Den italienske hot crossover har en 237 hk motor monteret foran med en Torsen differentialespærre. Den vejer 1625 kg og leverer en 0-100 km/t sprinttid på 6,2 sekunder.

Det er muligt, at en lettere og lavere e-208 udstyret med samme kraftenhed kunne nedbringe tiden til under 6,0 sekunder.

Abarth tilbyder også en kraftigere 278 hk motor i en limited-run Scorpionissima version, hvilket åbner op for en specialudgave i stil med den tidligere 208 GTi by Peugeot Sport.

Fremtiden for GTi

Selvom lanceringen af e-208 GTi sandsynligvis vil medføre en varm version af Vauxhall Corsa Electric, da de to modeller er tvillinger.

Favey har også antydet, at der kan komme flere GTi-modeller eller en sportsmodel med forbrændingsmotor, alt afhængig af kundens feedback.

Der er spænding omkring, hvordan den nye e-208 GTi vil se ud, men med fokus på at genoplive GTi-mærket, er der forventninger om en bil, der vil levere en fed køreoplevelse og forbinde Peugeots arv med performancebiler.

Den nye CEO, Alain Favey, har prioriteret at bringe GTi-mærket tilbage som en af hans første opgaver siden han tiltrådte som Peugeot CEO. Dette signalerer en strategisk beslutning om at styrke brandets position inden for performancebiler og fortsætte med at tilbyde unikke køreoplevelser til deres kunder.

Kilder: Autocar (www.autocar.co.uk)

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version