Vauxhall sænker priserne for at undgå ny ‘luksusbilsskat’ på elbiler

Vauxhall har skåret i prisen for topmodellen Ultimate af deres elbiler Astra Sports Tourer og Grandland, så de nu ligger under £40.000. Dette træk betyder, at alle mærkets elbiler undgår ændringer i bilafgiften (VED), som ellers ville have kostet føreren ekstra £2125 over de første seks år af bilens levetid. Det eneste undtagelse er varebilen Vivaro Life Electric.

Fra 1. april 2025 vil elbilsejere blive pålagt at betale Vehicle Excise Duty (VED, eller ‘vejafgift’) for første gang, og det vil koste en fast sats på £195 – samme beløb som benzin- og dieselbiler bygget efter 1. april 2025 pålægges.

Dette betyder også, at ejere af elbiler med en pris på over £40.000 – inklusive valgfrie ekstraudstyr som maling – vil blive pålagt Expensive Car Supplement (ECS), som er en årlig afgift på £425 i fem år, efter at bilen er registeret i andet år, udover den normale VED-afgift. Dette medfører en betydelig stigning i omkostninger over de første seks år af en dyr bil’s levetid: ejeren af en bil under £40.000 vil betale £1170 i VED i perioden, hvor ejeren af en bil over det beløb vil betale £3295. Dermed står ejere af biler med en pris på over £40.000 over for at skulle betale ekstra £2125 i skat over de første seks år.

Analyse af ECS-threshold

Ifølge data fra analytiker Jato Dynamics ligger den nuværende gennemsnitlige pris på en elbil £8559 over den fastsatte grænse på £40.000, som blev fastlagt i 2017. Kritikere af ECS-ordningen påpeger, at da politikken blev designet så længe siden og før udbredelsen af elbiler, afspejler den ikke længere, hvad der betragtes som en ’dyr bil’ i den virkelige verden.

Mike Hawes, direktør for Society of Motor Manufacturers and Traders, udtaler: “Thresholden for ECS – også kaldet ‘luksusbilsskat’ ved lanceringen – har været uændret på £40.000 siden den blev fastsat for otte år siden, da markedet samlet set var 30% større end i dag og elbiler næsten ikke var til at få fat på.”

Eurig Druce, fungerende administrerende direktør hos Vauxhall, udtaler: “Thresholden for Expensive Car Supplement har været på £40.000 siden lanceringen i 2017, på trods af efterfølgende høj inflation. Hvis den var steget med inflationen, ville den nu ligge omkring £52.000.

Med den gennemsnitlige pris på en elbil i Storbritannien på omkring £48.000 betyder denne nye skat, at kunder, der køber nogle af de mere overkommelige elbiler på markedet, nu straffes, samtidig med at vi forsøger at få så mange britiske bilister som muligt over på elbiler så hurtigt som muligt.”

Druce tilføjer: “Vi opfordrer regeringen til at genoverveje denne nye foranstaltning for at tilskynde til salg af elbiler.”

Kilde: www.autocar.co.uk

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version