Den legendariske anti-piratkampagne med et overraskende twist

Vi kender den alle – den ikoniske “You Wouldn’t Steal a Car”-kampagne fra 2004, som forsøgte at få os alle til at tænke os om, inden vi ulovligt delte film og musik. Den sammenlignede filmdeling med at stjæle tasker, fjernsyn og biler – og dukkede op i biografer og på DVD’er landet over. Men nu afslører TorrentFreak en pudsig detalje: Kampagnen kan have brugt en piratkopieret font til at understøtte sit anti-piratbudskab!

Fra licenseret font til gratis kopi – en font-farce

Fonten, der i kampagnen skulle have været den professionelle og licenserede FF Confidential, designet af Just van Rossum i 1992, kræver egentlig betaling for kommerciel brug. Men ifølge undersøgelsen ser det ud til, at kampagnen i stedet brugte en gratis kopi ved navn XBAND Rough, som er en klon af FF Confidential lavet af Catapult Entertainment i 1996.

Hvordan kan man være sikker? En skarp bruger på Fediverse fandt nemlig XBAND Rough-fonten indlejret i en PDF på kampagnens officielle hjemmeside. TorrentFreak bekræfter, at fonten også findes i kampagnens officielle brochurer og flyers – alle i PDF-format.

En font-skandale eller bare en tilfældighed?

Men inden vi råber piratkopiering fra tagene, advarer TorrentFreak mod at drage for hurtige konklusioner. Det kan sagtens være, at kampagnen faktisk brugte en lovligt licenseret version, og at den gratis kopi blot er blevet brugt til tryksagerne.

Selv Just van Rossum, skaberen af FF Confidential, finder det hele ret morsomt: “Jeg vidste, at min font blev brugt til kampagnen, og at der fandtes en piratkopi ved navn XBAND Rough. Men jeg vidste ikke, at kampagnen rent faktisk brugte XBAND Rough i stedet for FF Confidential. Det er nyt for mig, og jeg synes, det er ret sjovt,” fortalte han til TorrentFreak.

Van Rossum har dog ikke planer om at grave videre i sagen, da han ikke længere er den officielle distributør af fonten. Det ansvar ligger nu hos Monotype, som håndterer licenserne.

Moralen i historien?

Det er lidt af en ironisk sag, at en anti-piratkampagne muligvis selv har brugt en piratkopi – det er næsten for godt til at være sandt! Det viser, hvor kringlet verdenen omkring ophavsret og licenser kan være, selv når man prøver at sætte en stopper for ulovligheder.

Så næste gang du ser “You Wouldn’t Steal a Car”-videoen, kan du tænke på, at kampagnen måske selv kørte på lånt tid – eller i hvert fald lånt font.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version